Verhaal 1

16 september 2014 - Debre Zeyt, Ethiopië

Salamnoe! (hallo)

Gelukkig Nieuwjaar!

Bij aankomst op Addis Abeba, de hoofdstad van Ethiopië viel de kleur geel me al op. In ballonnen, banners en slingers. Geel is de kleur van een bloem, de kleur van hoop, de middelste streep van de vlag van Ethiopië. Het bleek morgen oudejaarsdag te zijn van de Ethiopische jaartelling. Mensen kopen nieuwe kleren en slachten een schaap of een geit. Er zijn vreugde vuren met van bamboe gemaakte riet bundels en er wordt gedanst en gezongen. Zo kwam ik woensdagavond op Alpha farm, een boerderij die beheerd wordt door Nederlanders om daar oud en nieuw te vieren, compleet met oliebollen! Happy 2007! Ik waan me hier in het Ethiopische land dus 7 jaar jonger…

Zaklamp

Hier in Ethiopië is een zaklamp onmisbaar. Een medevrijwilliger neemt er altijd een mee naar de badkamer; mocht de stroom  uitvallen en je staat te douchen, dan sta je niet in het aardedonker. Als het om 6 uur s’avonds al donker is moet je op dit terrein je weg wel weten te vinden. Gelukkig duurt het nooit lang dat er geen stroom is, want de bewaking zet dan de noodaggregaat aan. Soms probeerde ik rondom het huisje zonder zaklamp te lopen. Ik wilde s’avonds de was ophangen en had gelukkig dit keer de zaklamp bij me. Bij studentkamer nummer 4 ging ik de hoek om, maar wat schrok ik..daar lag een kalf mij met grote ogen aan te kijken! Geruisloos lag hij daar. Als ik toch is geen zaklamp bij me had dan was zeker over dit dier gestruikeld. Een onmisbaar ding dus..Wat het kalf betreft. Het zwakke dier hebben we met een sjofel in het stro gelegd om daar uit te rusten. Hij was in het donker misschien de weg kwijt?

Regentijd

Halverwege september is de periode dat hier het regenseizoen stopt. Nu is alles fris en groen en s’avonds trek ik nog wel eens een jas aan. Op de meest onverwachte momenten komt de regen met bakken uit de hemel vallen. Dan ontstaan er kleine beekjes die hard van de heuvel, waarop het compound staat, stromen. Het kan dan soms wel uren duren voordat het onweer voorbij is getrokken. Gelukkig stroomt het water weer vlug de vruchtbare lavagrond in, dus plassen hou je nooit lang. Die wolken met regen geven een mooi schouwspel aan de lucht. De mensen die hier wonen moeten rekening houden met de regen. Als het erg hard regent is de rivier te hoog en te wild en kunnen ze niet naar de kliniek komen. Kinderen maken dammetjes op de weg als het water zo hard naar beneden stroomt. Tijdens een bui kan het water even zo hoog komen dat het naar binnenstoomt in de kliniek. Even een dweil en alles is gelijk weer schoon.

De weg

Van Debre Zeit naar Hidi (waar het compound ligt) is het ongeveer nog 45 minuten hobbel de bobbel met een jeep. Het eerste stuk is vlak, een brug over een pas aangelegde 6 baans snelweg, langs een lavaberg die afgegraven wordt en een meer aan links waar koeien, geiten en soms ook voertuigen in worden gewassen. Langzamerhand leidt de weg omhoog langs landerijen met teff. S’avonds zie je uilen, hyena’s en gisteren nog een soort ,marter. Overdag zie je vaak mooi  gekleurde vogels. Het is prachtig rijden. Dan slaan we na 25 minuten af naar links. We zitten al wat hoger dan Debre Zeit. Bij regen gutst het in kleine riviertjes naar beneden, waardoor je grote sleuven krijgt in de rode lavagrond. Op sommige plaatsen zijn stenen aangelegd, zodat er geen gaten komen. Aan weerszijden staan ronde hutten waar mensen wonen en sommige hebben echt een heel aardig huisje. Overdag moet je uitkijken voor koeien, geiten en ezels. Die ezels dragen gele jerrycans gevuld met schoon drinkwater wat gehaald is bij de pomp van Hidi. Als geklutst bent kom je bij het ‘cactus’laantje. Een typisch stukje waar hoge cactussen staan. Oei, nog even uitkijken, want er is een groot gat naast de weg ontstaan en die wordt als maar groter…misschien kunnen we straks of niet meer thuiskomen of niet meer van de compound af..Maar goed voor nu: de deuren van het hek zwaaien open door de bewakers en we zijn weer thuis!

Hartelijke groet, Marianneke

1. JBr:
    16 september 2014
    Leuk om je zo (bijna letterlijk) te volgen! Je mag je dan wel 7 jaar jonger wanen, vergis je niet! Tropenjaren tellen dubbel. Alvast wat extra crèmepjes importeren?
  2. D&N:
    Ha Mar,

Dankzij jou maken we al hobbelend even een ritje mee van DZ naar Hidi ;)... Echt leuk geschreven! Ga zo door ;)...
  3. Stijnie:
    16 september 2014
    Wow Mar, als je terug bent mag je bij mij een gastles 'Creatief schrijven' komen geven, oké? Ik zie je helemaal voor me daar, enjoy!
  4. Elise:
    16 september 2014
    Leuk Mar, ook hier wanen we ons dan maar 7 jaar jonger bij het lezen van jouw verhaal! Tot de volgende!
  5. Anneke Trouwborst:
    Ha Marianneke,

Zie het alweer helemaal voor me! ;) Leuk om te lezen! Wel bijzonder lijkt me al die regen, beetje anders dan toen ik er was ;) Doe iedereen in de kliniek maar de groetjes!
  6. Koos en Arina:
    16 september 2014
    Wat een belevenissen zo al zus de eerste week, leuk dat je het verhalend schrijft, zo kunnen we het een beetje echt meemaken!! Inmiddels hebben we weer een nestje katten, 11 kleine katjes, dus druk op marktplaats bezig!! Hee geniet van je nieuwe ervaringen in verweggistan!! We zien uit naar je nieuwe nieuwsbrief!! Xxx ons!!
  7. Else-Marie:
    Ha Mar!
    Zo tussen de nachtelijke voedingen door is 't heerlijk mij even te wanen in 't buitenland. En wat voor ' n land...! Doe je voorzichtig? Veel zegen op het werk daar! Liefs E-M
  8. Mapatho:
    17 september 2014
    Ha Marjan, ik denk dat de uitgevers vanzelf naar je toekomen, ipv dat jij er één moet zoeken, leuk gedaan hoor, geniet maar fijn in je vrije tijd, en pas op je zelf, de hartelijke groeten van de Kikkers
  9. Janneke:
    17 september 2014
    Wauw Mar :-) !! Leuk om je op deze manier te volgen. Geniet ervan!

Liefs Jans
  10. Marjan:
    17 september 2014
    Genoten van je verhaal! We kijken al uit naar je volgende belevenissen!
  11. Arjan van 't Zelfde:
    17 september 2014
    Leuk om te lezen! Veel succes ook verder!
  12. Rens:
    20 september 2014
    He globetrotter, je bent al helemaal in je element zo te lezen. Take care!
  13. Harry:
    27 september 2014
    Ha Mar, leuk om je te volgen op deze site. Alweer nieuwe avonturen beleefd? Succes daar in de rimboe! Groeten vanuit het mooie Krimpen!