Verhaal 2

30 september 2014 - Debre Zeyt, Ethiopië

Ammesiggenallo (hartelijk bedankt) voor jullie reacties en meeleven op blog 1!

Vandaag is het alweer 3 weken geleden dat ik hier aankwam. De tijd vliegt! De laatste tijd heb ik me meer en meer verdiept in de werkzaamheden binnen de clinic en contacten gelegd op het compound en daarbuiten. In deze blog zal ik iets beschrijven over de dorpjes, het vervoer en het geloof. De volgende keer zal ik iets meer ingaan op mijn werkzaamheden.

Dorpjes

Hidi is het dorpje waar het compound is gebouwd. Het compound ligt op een kleine heuvel. Als ik vanuit het balkon kijk, zie ik een prachtig groene vallei waarop akkerbouwers teff (soort graan) verbouwen, bonen, wortels enz. Voor me ligt echt het dorpje Hidi, een kleine nederzetting. Daarachter, zo’n 45 minuten wandelen ligt een vulkaankrater, gevuld met water. Dit uitzicht heeft iedereen die woont op de compound, de eigenaars Jan en Jacomijn van de Haar en de vrijwilligers (3 in totaal nu). Aan de ‘achterkant’ van deze kleine heuvel staat de clinic en de koeienstal. Bovenop is het aardappelbedrijf, kantoorruimten en de kantine. Als ik vanuit de clinic de compound afga door het hek (want deze hele heuvel is omheind met een hek tegen kwaadwillende mensen maar zeker ook dieren) loop ik rechtdoor naar een leuk klein dorpje, Koftu. Na het werk ga ik soms met een andere vrijwilliger een dorpje bezoeken. Al gauw roepen ze ‘vreemdeling, vreemdeling!’ Daarna zeggen ze;’ Nagoema? Hallo, hoe is het?’ Dit is weer een andere taal dan het Armhaars, namelijk Oromifa. Kinderen kijken je eerst schuw aan. Oudere mensen willen je soms een hand geven of maken een lichte buiging en nemen hun pet voor je af. Als ze je willen begroeten geef je een hand en tik je 1 of 2 keer met de schouder tegen elkaar. Uit respect ondersteun je met je linkerhand je rechterelleboog als je een hand geeft. Je kant het bijna niet vaak genoeg doen! Mensen praten hier bijna geen Engels. In de stad Debre Zeit gaat dat wel wat beter.

Mensen vinden het leuk als je hun dorp bezoekt! Hele gezinnen komen uit hun hutjes of huisje naar de straat om je te zien en te begroeten. Soms vragen ze om geld of kleding, maar dat geven we niet.

Vervoer

Door de weeks ben ik meestal op de compound. Soms voor een boodschap naar Debre Zeit maak ik gebruik van de Jeeps. Dat is wel het fijnste vervoermiddel hier. Vorige week ging ik naar de markt om riet te kopen. Toen heb ik gebruik gemaakt van paard en wagen (Cary). Erg sneu voor dat beest die bergopwaarts bijna het loodje legde. In de stad kan je gebruik maken van de Badjat, een gemotoriseerde driewieler. Je moet heel bedacht zijn op wat je betaald, want ze proberen een blank iemand nog wel eens een loer te draaien. Dit transport middel is echt super handig, alleen zijn ze vaak overladen met mensen en boodschappen. Daarnaast heb je nog een busje. Die rijd rondjes en als je langs de kant je hand opsteekt stopt hij en brengt je snel op de plaats waar je wezen moet. Dit is wel het goedkoopste vervoermiddel, alleen niet de meest frisse.

Elke dag komt er om 8 uur een servicebus. Dat is voor de medewerkers van het compound gratis. Dat is een enorm gehobbel. Deze bus dient ook als melkbus. Mensen uit de omgeving komen dan met een Jerrycan melk brengen van hun koe die ze zodoende dan afbetalen. De melk gaat dan naar Holland Diary, die er weer yoghurt en kaas van maakt. Dat systeem van die koeien is volgens de methode van microkrediet (daar kennen we Maxima toch van?!). Heel leuk om te zien dat dit ook zo werkt!

Geloof

Veel mensen in de omgeving waar ik woon zijn Orthodox. Ze geloven in de Bijbel en in nog heel veel andere boeken die later zijn toegevoegd. Ethiopiërs zijn gelovige mensen. Laatst vroeg ik hoe dat kwam, maar ze zijn nog steeds trots op het feit dat hun vroegere koningin, de koningin van Scheba, koning Salomo bezocht in Jeruzalem. Ethiopiërs zijn een trots volk. In deze Orthodoxe godsdienst wordt er veel gedaan aan heilige en relikwieën verering. Dat bleek ook weer het afgelopen weekend. We vierde Meskel, de dag waarom het kruis van Golgotha zou zijn gevonden. Dit wordt gevierd door een kampvuur te maken met in het midden, hoog boven het kampvuur een kruis versierd met bloemen. Het kruis zal uiteindelijk niet in de brand vliegen wanneer dit vuur wordt aangestoken. Wel wordt er naar iets anders gekeken, dat is namelijk, naar welke richting waait de rook? Want daar waar de rook heen waait, daar is het kruis! Dat is voor de orthodoxe een heel belangrijk feest. Een Nederlander vertelde dat hij een lokaal iemand sprak over dit feest. Hij zij: ‘jullie vinden die rook zo belangrijk, gaat de rook gewoon weg niet naar boven? Moet je het niet verwachten in je geloof van dat wat boven is?’ Dit was een onbegrijpelijke opmerking voor de lokale man. De vormen en gebruiken zijn verschrikkelijk belangrijk, evenals het eten, gezellig bij elkaar zijn en dansen.

Naast zoveel Orthodoxen, vooral in de dorpjes, heb je een grote groep protestanten. Zij hebben bij alle feesten wel vrij, maar vieren dit niet. Zij houden meer de christelijke tradities aan. Er bestaat ook een grote groep moslims. Die wonen meer in het Noord Oosten. De godsdiensten leven heel vredig naast elkaar en zitten elkaar niet dwars.

In de omgeving waarin ik woon en werk, wordt het Orthodoxe geloof ook nog vermengd met mystieke gewoonten. Zo dragen kinderen en sommige volwassen een zakje aan een touwtje om hun nek met iets erin wat gemaakt is door de medicijnman. Ook worden er daardoor helaas veel abortussen gepleegd, omdat er soms wordt gedacht dat een bepaalde bloedgroep onheil zou kunnen brengen.

Het weer wordt langzamerhand beter. We kijken uit naar nog meer zon! Tot de volgende keer,

Marianneke

1. Elline:
    30 september 2014
    Wat heerlijk om je verhalen te lezen Mar! Liefs uit W´veen.
  2. M en D:
    Ha Mar,
    Wat leuk om alle verhalen te lezen, foto's maken het compleet! Geniet van alles!
    Liefs, Monica
  3. Else-Marie:
    Ha Mar,
    Goed je verhaal weer te lezen. Je zult straks ongetwijfeld zeggen dat het een onvergetelijke en rijke ervaring was. En wat een prachtfoto's. Dat vogeltje bijv. Schitterend!
    Alle goeds toegewenst hoor!
    Groetjes!
  4. Andrea verdoold:
    Hoi,
    Leuk om je verhaal te lezen en mooie foto's heb je! Heb je al injera op? De koffieceremonie is ook leuk om mee te maken, hé. Groetjes!
  5. Rens:
    He Mar,

Goed om weer van je te horen!
    Hoe zit het met het zingen...al veel gehoord?
    En de materialen al gebruikt die je had meegenomen?

Take care!
    Rens
  6. Mark & Gerlinde:
    30 september 2014
    Mar, leuk om je ervaringen te lezen en foto's van je verblijf te zien. Bedankt dit keer voor de achtergrond informatie;) We blijven je volgen!
  7. Hanne:
    30 september 2014
    Hoi Marjanneke! Wat leuk om je verhalen te lezen, en heel herkenbaar!! Houd je van injera ;)? Ik hoor weer van je, groetjes
  8. Anne-Sophie:
    Ha Mudde,
    Zo te zien/ lezen ben je aan het genieten. Veel plezier en succes daar!
    Groetjes, Anne-Sophie
  9. Ome Dirk-Jan en tante nellie:
    Ha lieve nicht,
    Mooi je verhalen te lezen. Wij varen door duitsland en jij daar.
    Goede tijd daar, liefs ons
  10. D&N:
    30 september 2014
    Mary, super leuk verhaal weer! Je duikt helemaal in de cultuur, leuk! Zo leren we nog eens wat nieuws ;)... Komt je boek nog van pas? En ken je 'Where there is no docter' al een beetje? Super dat foto s uploaden ook lukt! Jw hoopt vlg week te gaan, dus mocht je nog in nood zitten voor iets ;)... Geniet ervan en succes!
  11. JBr:
    1 oktober 2014
    Goed verhaal, Mar!;) Mooie foto's heb je gemaakt! Ik zou bijna gaan boeken...
  12. Leni:
    1 oktober 2014
    Lieve Marianneke wat een mooi verhaal weer en leuk die foto`s erbij mooie mensen die Ethiopiërs.
    Liefs paps en mams
  13. Gert Guiljam:
    1 oktober 2014
    Hey Mudde! Wat leuk om je verhalen te lezen! Mooie foto's. Ben benieuwd naar meer over religie. Ik ben altijd wel onder de indruk hoe zij de uittocht uit Egypte betrekken op hun eigen situatie. Althans, daar heb ik wel eens wat over gelezen, de link naar Jamaica, de rastafari's die veel op hebben met de oude keizer Haile Selassi. Je moet ze daar maar eens naar vragen voor me. Is Tim er al? Het ga je goed he! We missen je wel hoor op het bpv bureau. Zo nu en dan komt een verdwaalde oud student ook nog wel eens naar je vragen.... Groet, Gert
  14. Jan Verschoor:
    1 oktober 2014
    Beste Marianneke, we missen je wel in onze gezellige huiskamer op school. Ditty zit op je plaats dus we hebben wel een gelijke verhouding binnen de kamer. Ik zou best eens om een hoekje willen kijken bij je, ik geloof dat het echt is voor je is. Hecht niet te sterk want je moet wel terugkomen. Wees voorzichtig en zorg voor updates van je verhaal.

Hart gr

Jan
  15. Mapatho:
    1 oktober 2014
    Hoi Marjan, steeds naar uitgekeken en daar is hij dan, prachtig hoor en al de foto's, gaat het met je werk ook naar behoren ook leuk om dat te horen de volgende keer, Marjan het ga je goed en voorzichtig met alles, groetjes van de Kikkers
  16. Lydia:
    1 oktober 2014
    Hi mar, topstory! Geeft zo een goed beeld! Thanks en enjoy...
  17. Herman Lindhout:
    Hoi Marianneke,
    Ik heb net je verhaal gelezen. Mooi. Ik hoop dat het je goed gaat daar en we denken nog wel eens aan jou hoor. We missen je vrolijke noot. Betr. huishoudkunde draait het nieuwe project nu en zijn alle boeken er dankzij jou.
  18. Wyneke:
    2 oktober 2014
    Leuk Mar! Mooi om te lezen, geweldig dat je deze ervaringen opdoet, vindt het net iets voor jou! Liefs wyn
  19. Jolinde IJzerman:
    2 oktober 2014
    ha Mudde, ik bemerk in je verhalen dat je er van geniet en de humor ervan in ziet . Leuk !!! hoop dat alles goed mag gaan.
    lfs Jolinde
  20. Ewout:
    2 oktober 2014
    Ha Marianneke, leuk en herkenbaar geschreven! Het begint wel weer te kriebelen als ik dat allemaal lees. Geniet ervan!
  21. ChristavT:
    2 oktober 2014
    hoi Marjan, leuk je ervaringen te lezen! je geniet ervan merk ik. Wat een andere cultuur. Ben ook erg benieuwd naar je werkzaamheden. succes verder!
  22. Elise:
    3 oktober 2014
    Heerlijk Mar! Kan aardig inbeelden hoe het er aan toegaat daar!
    Geniet en maak er een mooie tijd van! Leuk je pica`s! Liefs!
  23. Patros:
    7 oktober 2014
    Muddos!

Like your stories ;-)
    Ik zie je al helemaal gaan op je paard en wagen haha...
    Enjoy!

xx Patros
  24. Andrea:
    9 oktober 2014
    Ha Marianneke,

Super om jouw verhalen te lezen! Fijn dat je zo geniet van alles. We missen je natuurlijk wel in onze stulp B09, maar Ditty is een waardige vervanger voor jou! Een hele goede tijd en je zult vast nog veel moois beleven! Andrea
  25. Fam Visser:
    14 oktober 2014
    Hoi Marianneke, erg leuk om zo jouw ervaringen mee te maken. Geniet ervan!!
  26. Alien:
    27 oktober 2014
    Hoi Marianneke,

Waarschijnlijk ken je mij niet maar toch zijn we collega's(ik werk in Goes). Heel interessant om je reisverhalen te lezen. Wil je de hartelijke groeten doen aan Jacomijn (mijn vriendin en nicht) en natuurlijk ook aan Jan.

Hartelijke Groet
    Alien Post
  27. Riadefrel:
    3 december 2014
    Ha marianneke, ik heb net een inleiding voor de Bijbelkring klaar.Heb me verdiept in de wereldkerk; Er zijn zo n 36 milj ethiopisch orthodox. Veel ceremonie maar ze geloven dat bij de sacr handelingen de Geest erin komt.
    Ik was wel weer dankbaar voor onze Woordverkondiging!
    gr
    Ria