Verhaal 6

5 januari 2015 - Debre Zeyt, Ethiopië

Beste allemaal!

Da’s een tijd geleden! Alle goeds toegewenst voor dit jaar 2015! Geen stroom, geen kraanwater…en toch vuurwerk, gezelligheid en een wijntje tijdens de jaarwisseling.

Het heeft een aanzienlijke tijd geduurd dat ik weer is wat van me heb laten horen. Dat komt door het hoge bezoek wat ik de afgelopen weken heb gehad, namelijk Peter en Johanneke (broer en vriendin van mij). Eerst hebben we Peter zijn verjaardag op unieke wijze gevierd met BBQ en voor hem vreemde mensen. Met Johanneke heb ik de gipsen kerststerren afgemaakt en het team van de clinic geholpen met het maken van de kerstvertelling. Dit keer hebben we een ander deel van het dorp Hidi uitgenodigd. Wat feest dat ze allemaal kwamen en we weer rond de 50 nieuwe kindergezichten zagen. Natan, de apotheker vertelde de kerstvertelling. Wat ben ik trots op hem! Nog nooit voor een groep gesproken, maar met behulp van de platen van Interlakes school was het een zeer geslaagde middag. De kerststerren met kaarsjes mochten de kinderen naar huis meenemen, als aandenken! Deze week is het kerst bij hen, 7 januari.

Die middag na de kerstmiddag met de kinderen sprongen we in de landcruiser en gingen we met ons drieën op weg voor 11 dagen. We begonnen in Addis waar de kerstnachtdienst was. Vervolgens bezochten we Wenchi, een prachtige omgeving meer westelijk van de hoofdstad Addis. Dat was eerste kerstdag…25-30 graden en genieten van prachtige uitzichten. De dagen erna zijn we in Zuid- Ethiopië geweest om daar de stammen te bezoeken. Ik zal wat foto’s toevoegen daarvan. Dat spreekt waarschijnlijk meer dan tekst.

De gewoonten en gebruiken zijn zo anders dan in de omgeving van Debre Zeit waar ik woon! Ook de armoede is er veel groter. In het zuiden is het over grote deel van de bevolking Animistisch. Het leven is daar erg wild. Vrouwen snijden zichzelf om daarmee mooie littekens te krijgen. Ze lopen met geiten vellen over straat, half naakt. Veel kinderen hebben daar geen kleding en de hutjes zien er erg leeg uit. Ze smeren traditioneel boter in hun haar met aarde, waardoor hun hele lichaam rood bruin wordt van het smeltende boter. Een vieze indringende geur komt er van die mensen af. Mensen zijn trots op hun traditie. De Hammer stam is erg groot en kom je dus veel tegen onderweg. De meeste stammen kan je ontmoeten op de markt.

Een andere stam, de Mursi, een nomaden stam dragen lipplates, als CD schijven zo groot rekken ze hun lip uit. Dit is om hun lichaam te versieren. Ook hier zijn littekens een sierraad. Mursi mensen zijn wel erg gericht op toeristen. Het is moeilijk in te denken dat deze mensen zo kunnen leven in een droog en dor land. Men is erg gericht op seks. Gruwelijke vrouwenbesnijdenis vind daar nog steeds plaats. De vrouwen dienen altijd gericht te zijn op het welzijn van hun man.

Ondanks het vele reizen heb ik nog nooit zo’n levensstijl gezien. Een eyeopener enerzijds. Dit leven bestaat dus gewoon, anderzijds voel ik me als ontwikkeld persoon erg bevoorrecht.

Naast de veel verschillende mensen is het zuiderland ook vol aan prachtige vogels. Enorme krokodillen en nijlpaarden. Mooie groenen delen, bijvoorbeeld het Mago National Park tegen Kenya aan, en uitgestrekte droge savannah.

We aten Kocho, van valse bananenboom gemaakte koeken, Moringa bladeren, een soort spinazie. En we dronken honing wijn en andere zelf gebrouwde dranken.

De vakantie zit er al 2 dagen op, maar de herinneringen zijn veel. Johanneke en Peter zijn net via Dubia weer naar Nederland gevlogen. Het zal afzien zijn, want de temperatuur is hier best hoog!

De aankomende week hoop ik wat ander werk te gaan doen voor de compound. Wat weet ik nog niet precies, maar dat hoop ik spoedig te delen.

Vandaag precies heb ik nog een kleine maand te gaan. Gelukkig nog, nog even genieten van alles wat ik heb!

Hartelijke groet, Marianneke

1. Leni:
    5 januari 2015
    Wat een mooie foto`s! Nu jullie hebben weer veel meegemaakt en gezien.
    Peter en Johanneke zijn ingecheckt.
    Hopen dat ze een goede terugreis hebben.
    De tijd gaat hard he geniet er nog even van.
    Liefs paps en mams
  2. Jeroen:
    5 januari 2015
    Leuk om te lezen. Veel genoegen en sterkte bij het werk! Hartelijke groet, Jeroen van der Laan
  3. Anneke Trouwborst:
    5 januari 2015
    Mooi weer om te lezen Marianneke! En wat knap van Natan!! Geniet nog van deze laatste maand!!
  4. Janiet:
    5 januari 2015
    Nog ff maandje genieten en afbouwen. Fijn dat jullie het zo leuk gehad hebben, zal hier overladen worden door de verhalen van de reizigers... Laat ze maar komen :-)
    dikke kus en tot over bijna een maandje sis!! Love you
  5. Ewout:
    Ha Marianneke,

Leuk verhaal heb je weer geschreven! Enne..ik ben natuurlijk vet jaloers op je trip naar het zuiden :)
    Jammer zeker dat de tijd er al weer bijna op zit? Geniet nog van je laatste maand en ik hoor graag de verhalen als je weer terug bent!

Groet,

Ewout
  6. Herman Lindhout:
    5 januari 2015
    Leuk je verhalen weer te lezen. Ook leuk dat je broer en Johanneke geweest zijn. Wij zijn vandaag weer begonnen met werken. Veel succes de laatste 4 weken.
  7. D&N:
    Ha die Mar,

Heerlijk, wat een verhaal! Best heftig!
    En wat een prachtige foto's! Wat zullen jullie vol indrukken zitten. Je zicht op de (leef) omgeving van de compound zal ook wel veranderd zijn... We zijn benieuwd naar de verdere details, hopen je te horen binnenkort. Heel veel succes weer met de draad op pakken!
  8. Ome Dirk-Jan en tante nellie:
    6 januari 2015
    Lieve nicht.
    Gezellig je mail weer te lezen. Even weer wat Nederlands kunnen praten met broer en vriendin. Nu weer aan het werk.
    Nog een fijne maand daar. Groetjes van de Trampbewoners.
  9. Else-Marie:
    8 januari 2015
    Ha Mar, dank weer voor 't delen van je rijke ervaringen!
    Foto's kijken is ook leuk! Als ik je dan op de foto zie denk ik: 'die Mar, die maakt een prachtreis'! Sterkte in je werk nog even. Ik hoop je in goede gezondheid weer aan te treffen straks!
    Liefs EM
  10. Elise:
    10 januari 2015
    Super klinkt dit allemaal! Wow wat een gave trip hebben jullie gemaakt zeg!
    Geniet nog van je laatste maand!
    Liefs Elies
  11. Ester:
    15 januari 2015
    Wow leuk om te lezen, hoop mee gemaakt en beleefd zo! Veel plezier deze laatste maand en samen met Rens
  12. Mark & Gerlinde:
    17 januari 2015
    Mooi om je ervaringen te lezen en te zien. Kracht toegewenst in deze laatste maand. Tot snel hopen we! Liefs
  13. Carolien:
    19 januari 2015
    Ha die Mar, leuk om je verhaal weer te lezen! Je maakt mooie dingen mee zeg! Nog een paar weken. Geniet er nog maar van! Succes!