Verhaal 7

28 januari 2015 - Debre Zeyt, Ethiopië

Gebons op de deur.. ‘Mariannneke, Marianneke, come, clinic, pregnant lady, delivery..’ Vlug ontwaak uit mijn diepe slaap. Trek wat kleding over mijn nachtgewaad aan loop, grits wat sleutels van de tafel en mijn telefoon. Dit is toch geen tijd…enne, ik ga al helemaal geen bevalling in mijn eentje doen. Het blijkt de tuinman te zijn die naar de clinic is gekomen met zijn familie. Zijn schoonzus staat op het punt om te bevallen, maar gelukkig hadden ze haar al gezegd dat ze naar huis moest, omdat wij geen bevallingen meer doen.

De volgende stap is dan om eventueel transport te kunnen regelen vanaf de compound om die vrouw in het dorp op te halen en te brengen bij een andere clinic in Rob. Ondertussen heb ik de ambulance driver gebeld. Allerlei scenario’s vliegen door me hoofd..wat als deze vrouw zo ver is en ze bevalt straks in de ambulance!? Toch maar alvast de brancard en wat zeiltjes en doeken in de ambulance leggen. En moet ik me nu nog voorbereiden op een mogelijke verlossing? Ik zal wel zien..nuchter handelen is op zo’n moment het beste.

De tuinman, ambulance chauffeur en ik gaan op weg. Na 10 minuten ergens hoog in het dorp Hidi staan 2 vrouwen en de echtgenoot van de vrouw. Al puffend kan ze gelukkig nog lopen en zit ze op de bijrijderstoel. Al hobbelend over de weg, vraag ik schuin of mevrouw vocht verlies…gelukkig niet. Aangekomen in de clinic van Rob Gebeye komen we in een muf stoffig kamertje met een baartafel. 4 cm ontsluiting…ik ben opgelucht. We laten mevrouw en familie achter..Op de terugweg realiseer ik me dat clinic een prachtige delivery room (bavallingskamer) heeft die nu niet functioneert..Ik begrijp ook waarom mensen liever in clinic Hidi bevallen ipv in Rob. Het wordt weer tijd dat de bevallingen weer terugkeren op Hidi..De wens is zeker in 2015, nog dit jaar! Iedereen kijkt er naar uit!

Dit was 1 van de dingen van de afgelopen 2 dagen. Verder doe ik het verpleegkundig werk vooral wanneer de anderen verpleegkundigen weg zijn. Zo had ik gisteravond een man met Typhus, eergisteren een meisje met een hoofdwond. Ze was duizelig geworden van het rondjesdraaien en viel om met een hoofd op een steen.

Het is weer leuk om volop te werken op en rond de compound. Nu na 5 maanden is het reilen en zeilen redelijk bekend. Het team is zelfstandig en flexibel, helpt elkaar waar nodig. Heel mooi om te zien en een goede basis voor de toekomst.

Ik heb opnieuw het voorrecht gehad om te reizen! Samen met Renske hebben we nu een toer naar het noorden gemaakt! Dat was weer oud en vertrouwd, omdat we in het verleden ook veel hebben gereisd. Het noorden bied meer cultuur en je ziet meer terug van het religieuze orthodoxe denken. Vooral ook rond de tijd van Timkat, een nationale feestdag in Ethiopië. Een viering van de doop van Jezus. Dit gaat gepaard met grote menigte mensen die door de priester worden natgespoten door middel van een brandweerspuit. Of als er de mogelijkheid door onderdompeling. Dit wordt elk jaar dan herhaald. Mensen zijn overwegend wit gekleed, dus je ziet grote groepen mensen langs de kant van de weg. Wij waren rond Timkat in Lalibela, de plaats waar 11 rotskerken zijn gevonden, die uitgehouwen zijn in rotsen. Al honderden jaren oud! Een bijzonder stukje cultuur waar de Ethiopiërs ook erg trots op zijn. Het tekent ook de rijkdom van Ethiopië die het vroeger heeft gekend.

Zo’n feestdag heeft ook zijn keerzijde..Je weet dat het druk is, dus je boekt telefonisch op tijd een hotel. Bij aankomst blijkt dus dat er maar plaats is voor één nacht en dat de prijzen gestegen zijn. Ik hou voet bij stuk..maar er worden verwijten gemaakt naar de collega waarmee ik afspraken had gemaakt. Hij zou geen goed engels kunnen en mij dus verkeerd begrepen hebben enz. De dag erna kwamen we de groep tegen die dus hadden geboekt in hetzelfde hotel..zij hadden voortijdig betaald en waarschijnlijk het 3 dubbele van onze prijs..dus alles is dan geoorloofd..

Prachtige bergen en dalen typeren ook deze omgeving. In Bahir Dar hadden we een prachtig hotel. Het voordeel is dat ik bijna wordt aangezien als een Ethiopiër, waardoor we scherp kunnen zijn in de prijs. We boeken daar een halve dag tour op het water..maar vervolgens duurt de tour van 9 uur s’morgens tot half 5 s’middags…Echt waar voor je geld! En een hoop lol met een franse priester en nog wat Europeanen.

Op de terugweg reden we langs een bijzonder indrukwekkende kloof, de Nile Gorge, vergelijkbaar met de grand Canyon in USA. Tussen de groten bergen voel je je maar een klein mensje! De laatste dag bezoeken we op de bonnefooi Hope Enterprice office en feeding centre in Addis Abeba. We spreken een groot deel van het management. Woord en Daad, Dorkas en Hoornbeeck College zijn grote vrienden van Hope Enterprice. Daarna bezoeken we Hope University College en spreken daar studenten. Vooral daar is te merken wat er met al het sponsor geld is gebeurd. Studenten zijn blij met de mogelijkheid van studeren.

De tijd vliegt. We brengen ome Henk, Piet en Renske weer naar het vliegveld. Ik hoop volgende week donderdag te vertrekken, om vervolgens 6 februari in Brussel aan te komen. Deze week nog even genieten, van de lessen die ik geef aan 4 collega’s, het werken met de collega’s in de clinic, het bedenken van gekke ideeën met Ruben over kaasboerderij, druiven velden voor wijn enz.

Tot ziens!

Hartelijke groet, Marianneke

1. Gert Guiljam:
    28 januari 2015
    Hoi Marianneke, sterkte met afscheid nemen van de mensen en het leven daar. We zijn erg benieuwd naar je ervaringen en daar moet je ons straks maar over vertellen op de eerste verdieping. Zal vast wel weer ff wennen zijn. Neem de tijd! Groet Tim van me en een goede reis terug!
  2. Herman Lindhout:
    Marianneke,
    Leuk weer eens wat van je te lezen. Wij zien ook weer uit naar je komst. Je ervaringen moet je niet alleen delen op de eerste verdieping hoor zoals mijn collega dat heeft gezegd. Fijne week nog toegewenst en een goede terugreis. Mooi en goed werk daar gedaan en leuk dat we je belevenissen konden lezen.
  3. JBr:
    Marianneke,

Zoals je ziet hebben wij op het HBC tijd om je blog te lezen:-) Fantastisch verhaal! De kemels zijn ook weer gearriveerd zie ik? Nu dus niet teveel rond de compound zwerven in de avond-uren... Tot snel!
  4. Ariëtte Zoeteman:
    Ha mevrouw Mudde,

Ik wens u alvast een hele goede reis naar huis! Mooi wat u allemaal heeft kunnen betekenen voor de mensen daar! Gods zegen in alles wat u nodig heeft!
  5. Leni:
    28 januari 2015
    Wat een mooie verhalen weer.
    Geniet nog een weekje. en bij leven en welzijn tot 6 februari.
    We zien er naar uit!
  6. D&N:
    Ha Mar,

Fantastische belevenissen en foto's weer zeg!
    Maar nu wordt het wel weer eens tijd voor een live ontmoeting hoor... we moeten nodig sparren over benefietconcerten enzovoorts ...:) Veel succes met je laatste activiteiten, geef Eyob een extra grote knuffel mocht je hem nog zien...
    En je gaat toch nog wel eens terug ;)... dus... dat scheelt vast met afscheid nemen...
  7. Mo:
    28 januari 2015
    Genieten, al die verhalen!nog een fijne week geweest en goede reis alvast! Tot snel!
  8. Jolinde IJzerman:
    28 januari 2015
    hoi Mudde, wat heerlijk om je verhalen te lezen. Nu maar een keer in de avond gedaan . Meestal deed ik het in de ochtend onder het genot van een mok koffie na gedane arbeid. Maar onze Thijmen wordt al gauw ongeduldig roept dan"kaar ..kaar...(klaar)"
    Dus om te reageren kreeg ik telkens niet de kans. Nu dus wel...
    Wat een belevenis en een ervaring.... je schrijft ook zo beeldend. Leuk om zo over je schouder mee te reizen! bedankt.
    Kom je weer gauw terug? en heelhuids graag!!!
    liefs Jolinde
  9. Koos en Arina:
    28 januari 2015
    Lieve zus, wat is de tijd omgevlogen, en wat genoten we van je verhalen, we zien er naar uit om je volgende week bij leven en welzijn weer je in de armen te mogen sluiten op je verjaardag nog wel!!! Nou een goede reis, hou je haaks, en een goed afscheid in Hidi! en al de mensen daar! Thanks God for all!!
    Liefs van ons....
  10. Ome Dirk-Jan en tante nellie:
    29 januari 2015
    Lieve Nicht.
    Mooi je verhalen weer te lezen. Nu afscheid nemen dat ook misschien niet mee valt. Dankt God in Alles! Sterkte en een goede, behouden reis terug naar Nederland. Liefs van ons allemaal
  11. Ellen Vreeken:
    29 januari 2015
    Hoi Marianneke,

Wat een verhalen, wat een avontuur! Erg leuk om te lezen allemaal. Mmm.. Ik had nog een brief voor je op de post gedaan naar het verre land, maar het zal mij benieuwen oftie op tijd aankomt., heb eigenlijk geen idee hoelang zoiets erove erover doet.
    Laatste week alweer, zal wel dubbel zijn voor je... Maar ook fijn om weer bij je familie te zijn en je plek achter de lessenaar op het Hbc weer in te nemen:)
    Tot spreeks weer!
    Geniet van deze laatste week en een goede en behouden terugreis.
    Liefs, Ellen
  12. Riadefrel:
    30 januari 2015
    Bedankt voor je verhalen!!
    k hoop nog weer eens life verhalen van je te horen over de cultuur en de mensen daar.
    Goede reis en een behouden aankomst!
  13. Elise:
    Mooi verhaal weer Mar!
    Binnenkort horen we je verhalen en zien we je foto`s!
    Het noorden klinkt bekend! Prachtige omgeving daar!
    Geniet van je laatste weekje!

Liefs Elies
  14. Carolien:
    30 januari 2015
    Mooie verhalen en foto's, Mar.
    Wat een mooie omgeving zeg!
    Geniet nog maar van je laatste week en sterkte met afscheid nemen!
  15. ChristavT:
    4 februari 2015
    Hoi Marian!
    Geweldige verhalen! Sterkte met afscheid nemen en een goede terugreis. Als je bij iedereen langs geweest ben, mag je bij mij nog een kop koffie komen halen..
    Tot ziens!